pondělí 6. dubna 2015

!JÁ I ON, JÁ I ONA, JÁ I ONI.. MY VŠICHNI JSME JEDNO. JAK TO VÍM? ZRCADLO MI TO ŘEKLO :)!

Občas se mi stane, že když použiji větu "je tvým zrcadlem", některé ženy (píši ženy, protože s nimi dík mé práci komunikuji více :) přesně neví co si pod tím mají představit. A tak bych tento příspěvek ráda věnovala popisu konkrétních skutečných i smýšlených příkladů, tak, abyste mohli (muži i ženy :) lépe toto přirovnání a tento fakt lépe pochopit a uchopit.

Příklad 1.
Maminka: Moje dítě se pořád vzteká, pořád se mu něco nelíbí. Pořád si stěžuje. Jsem z toho už zoufalá.
Co zrcadlí toto dítě této matce? Maminka si musí položit tyto otázky: Co ve mě se vzteká, je neustále nespokojené? Co se mi pořád nelíbí a na co si vnitřně stále stěžuji? Z čeho jsem zoufalá? Jakmile si matka přijde na odpovědi a zjistí pravou příčinu její vlastní nespokojenosti, která je třeba hluboce zakopaná a navenek neprojevovaná, dítě ji již nebude muset zrcadlit její vlastní nespokojenost.

Příklad 2.
Maminka: Moje dítě s vůbec neumí prosadit. Sedí v koutě a čeká až co mu spadne do klína. Ostatní děti jsou proti němu průbojné, nebojácné, dokážou se sami za sebe postavit, jen ten můj troubik ne. Většinou mu vše vezmou nebo ho odstrčí či bouchnou. Trápí mě to.
Co zrcadlí toto dítě této matce? Maminka si musí položit tyto otázky: Co ve mě se neumí prosadit? Jaké téma mi to ukazuje? Mohu být v něčem aktivnější a průbojnější? Ano? A proč nejsem? Co mi v tom brání? U čeho a s kým si nechávám vše líbit? Jakmile si matka zodpoví tyto otázky a přijde na téma, které ji dítě zrcadlí a jakmile si uvědomí, že je v její moci to změnit, začne se měnit i její dítě.

Všechny rádoby problémy našich dětí, které se nám nelíbí (počínaje nemocemi až po chování), vždy zrcadlí nás samé nebo náš aktuální stav nás samých nebo celé rodiny (většinou vztah otec-matka).

Příklad 3.
Manželka: Ten můj chlap mi s ničím nepomůže a ještě si stěžuje, že nedělám dost.  Jsem u něj na posledním místě. Už jsem z toho unavená.
Co zrcadlí této ženě její manžel? Žena si musí položit tyto otázky: Mám já samu sebe vždy na prvním místě? Pomůžu sama sobě jako první, když to mé tělo, má duše nebo mé srdce žádá? A uvědomuji si, že jakmile nemám samu sebe na prvním místě, tak mě nebude mít na prvním místě ani můj manžel?

Ve vztahu se většinou ukazují partnerům jejich vlastní vztah k sobě. Je to otázka sebelásky. Jakmile partner podpoří svou vlastní hodnotu a začne léčit lásku k sobě, většinou zmizí problémy podobného typu.

Příklad 4.
Snacha: Tchýně mi pořád do všeho mluví. Myslí si, že pouze ona vše dělá nejlépe a já nejsem dost dobrá ať se to týká vedení domácnosti či výchově dětí. Mám sevřený žaludek kdykoliv má přijet na návštěvu.
Co zrcadlí této ženě její tchýně? Žena si musí položit tyto otázky: Jsem spokojená s tím, jak věci dělám, jak vedu domácnost a jak vychovávám děti? Jsem si jistá v kranflecích? Jsem si vědomá, že jsem dobrá matka? Mluvím i já někomu jinému do jejich života a mám tendence to soudit? Možná upřímné odpovědi na tyto otázky mnohé z žen překvapí, ale je to opět cesta k tomu, aby se jejich vztah s tchýní zlepšil a nebylo třeba zrcadlení.

Každý člověk, kterého potkáme a který v nás vyvolá nějakou emoci (nyní se zaměříme na tu negativní), znamená to, že nám poukazuje na něco v nás. Díky druhému člověku (a je jedno jestli je to naše dítě, manžel, sousedka nebo náhodný kolemjdoucí), který v nás něco rozvibruje, můžeme v sobě objevit skrytá témata, která jsou potřeba dořešit, dovyléčit, posívitit si na ně, zvědomit si je. 

Naše první navyklá reakce je, že si na ty druhé stěžujeme, že jim zazlíváme to, jak se k nám chovají nebo to co v nás vyvolali, ale ve skutečnosti oni nám přinesli jen zrcadlo do kterého se máme otevřeně a bezpodmínečně podívat. A pokud tam uvidíme něco, co se nám nelíbí, tak vztyčit hlavu a říct "děkuji ti", že jsi mi to přišel/přišla ukázat. Nyní mám šanci tento pohled do zrcadla vidět a přijmout a pokud se mi to povede, tak až příště ten stejný pohled v zrcadle uvidím, tak už mi to nebude vůbec vadit, nebude to ve mě vyvolávat frustraci nebo nepříjemný pocit, který nás kolikrát zavede do dalších a dalších situací, které se na sebe nabalují a nejsou příjemné. A pokud máme takovéto trenéry a učitele přímo doma (děti, partner), tak to je ta nejideálnější příležitost poznat sebe samu ve světle i se svými stíny. 

Pokud chceš pomoci rozšifrovat svá zrcadla, můžeš se na mě obrátit.

Žádné komentáře:

Okomentovat